Maleisië: Kuala Lumpur, Pangkor, Penang & C H

28 oktober 2015 - Cameron Highlands, Maleisië

Heeeee mensen aan de andere kant van de wereld! Daar zijn we weer, inmiddels ons laatste dagje in Maleisië en daarbij was het dus weer tijd voor een verhaal van onze avonturen in Maleisië. We vlogen 2 weken geleden op Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. We hadden op Internet gezien dat het weer erg slecht zou zijn, maar het was echt niet te geloven: Knallen, flitsen en stortregen! Zo erg hebben we het nog nooit meegemaakt, bij elke knal vloog je 2 meter de lucht in van schrik en binnen 1 seconde waren we doorweekt. Ons hotel was dichtbij, maar door alle kleine straatjes en het noodweer was het heel moeilijk te vinden. Na 7 keer een andere straat in gelopen te zijn zagen we ons hotel en haastten ons naar binnen. Het was een prima hotelletje middenin Chinatown. We gingen in ons kamertje zitten en keken depressief uit het raam, shit wat een rotweer... waarom zijn wel hierheen gekomen, Indonesië was zo warm?! Maar we probeerden optimistisch te blijven en er maar het beste van te maken. Gelukkig werd het weer die avond iets soepeler, maar het was koud en zo'n enorm contrast. Even een andere soort cultuurshock ervaren. We liepen over de China town, dat was erg gezellig. Allemaal kraampjes met allerlei namaak merken zoals Nike schoenen en rolex horloges, haha. De sfeer was leuk, we hebben bij de McDonald's gegeten!!! Dat was wel lekker, een keer echt even het eten van 'thuis'. Grappig was dat waar je in Nederland voor een menu gauw 7 euro betaald, je hier maar 2 euro betaald, joepie! Die avond zijn we naar de bekende Petronas Twin Towers geweest, erg indrukwekkend zo mooi, hoog en felbelicht. Toen hoorden we ineens muziek en was er een geweldige fonteinshow te zien! Echt prachtig. Het was heel fijn dat het nu droog was, zodat wel rustig konden kijken en genieten. Het was een lange dag geweest met het vliegen dus gingen we op tijd naar bed. De volgende dag maakten we ons klaar om naar de Batu caves te gaan, dat zijn Hindoeïstische grotten. Wat ons enorm opviel was, ondanks dat het droog was, dat het super mistig was, terwijl het erg heet was. We vroegen Hoe dat kwam en de inwoners zeiden dat het komt door de bosbranden op Sumatra. De rook lijkt met de dag erger te worden, als je omhoog kijkt zie je alleen maar grijs, je kan de zon niet eens zien. Maar we gingen met de trein naar de grotten, heel gemakkelijk. De grotten waren prachtig! In de grotten zijn tempeltjes gebouwd, met prachtige beelden. Het mooiste was het enorme gouden beeld wat voor de grot staat en het druipende water langs de grotwanden. Enige nadeel was dat we in totaal zo'n 350 traptredes moesten lopen, opzich geen probleem natuurlijk, maar met onze spierpijn en mijn lies was het niet al te makkelijk, haha. Maar een mooie dag gehad in de grotten met mooie beelden en rondrennende apen. De volgende dag zijn we naar de Central Market geweest, een hele grote overdekte markt met veel leuke spullen en heerlijk eten. In Maleisië leven voornamelijk Chinezen en Indiërs en die invloeden zie je overal. Zo heb je een Chinatown en Little India gedeelte. Ook op deze markt waren er Chinese en Indische spullen te koop. Heel grappig om te zien dat zij hier vooral leven en de 'echte' Maleisiërs maar een klein deel van de bevolking vormen. We hebben op die Central Market 's avonds een hapje gegeten en gingen weer naar de Petronas Towers om de watershow weer te bekijken. En alweer was het prachtig, de stralen en kleuren dansen op de muziek. De volgende dag hebben we de bustickets geregeld naar onze volgende bestemming: Pangkor. We hebben op Jalan Alor gegeten, een hele straat vol met tafeltjes en eettentjes, super gezellig en mega lekker!!! Eigenlijk hadden we voor de komende tijd prachtige strandbestemmingen op de planning staan (langkawi, perhantian islands, tioman), dat was ook de reden dat we eigenlijk naar Maleisië gingen. Maar door de mist (wat eigenlijk dus rook is door bosbranden, maar je ruikt het bijna niet) zouden deze bestemmingen helemaal niet mooi zijn en daarbij is de rook ook erg ongezond, kinderen hebben zelfs vrij van school hierdoor. Het water zou grauw en donker zijn in plaats van blauw en doorzichtig, je zou dus niet kunnen snorkelen. Ook zou er dus geen zon schijnen, omdat de rooklaag te dik is en kan je helemaal niet ver vooruit kijken door die mist. Oftewel: niet de moeite waard om naar die prachtige bestemmingen te gaan, dan zouden we alleen maar balen omdat het gewoon niet mooi is. Daarom hebben we goed nagedacht en de route wat omgegooid, om zo de rook het meest te omzeilen. We vertrekken eerst naar Pangkor, een schattig eiland waar mooie natuur en vogels zijn, dan naar Penang die vooral bekend staat om het heerlijke eten en erna gaan we naar Cameron Highlands, een prachtig gebied vol groene theeplantages. Deze gebieden hebben allemaal als voordeel dat het fijn reizen is, zonder strand. Heel jammer dat we onze mooie planning vaarwel moesten zeggen, maar we moesten er het beste van maken en hebben deze leuke route gekozen. Dus we gingen met de bus naar Pangkor, een busreis van 5 uur. Het was zo voorbij! De bus zat heel fijn, we hadden goed zicht op de weg voor mijn reisziekte en er werden op een groot beeldscherm voorin de bus de hele tijd films van Pirates of the Caribbean afgespeeld. Toen gingen we met de boot, een hele grote die helemaal volgepropt zat met mensen, gelukkig konden we zitten. Normaal zou dit een prachtige tocht zijn, maar je kon nu echt niks zien door de haze (zo noemen ze de rook/mist hier). Toen we aankwamen moesten we de taxi naar ons hotel pakken, en wat zag ik daar voor iets leuks? Tientallen roze taxibusjes!!!!! Woehoe ik vond het eiland nu al leuk, al helemaal toen we hoorden dat de taxi geen drol kostte. Toen kwamen we aan bij ons hotel, een schattig stukje grond vlakbij de jungle. Toen kregen we, tot onze verbazing omdat het hotel erg leeg was, een kamer helemaal achteraf in een hoekje. We kwamen binnen en de kamer was zo vies! Er was totaal niks schoongemaakt, overal haren en eten, het stonk er, er zaten gaten in het dak, overal muggen en de wc kon niet eens doortrekken... We wisten dat er ook luxere kamers met airco waren, en die waren niet zo heel veel duurder, we wisten iets van de prijs af te praten en we verhuisden daarheen. Dat was echt een hele mooie kamer met alles erop en eraan, zelfs een warme douche en airco! Op dit eiland is topattractie wat verder nergens in Maleisië (en op weinig andere plekken ter wereld) voorkomt: Hornbills, oftewel: neushoornvogels. Super mooie vogels die iets weg hebben van een kaketoe. Bij ons hotel gingen we ze voeren, ze zijn totaal niet schuw en eten gewoon uit je handen! Een leuke ervaring met deze prachtige tropische vogels. Toen hebben we bij een local restaurantje gegeten, super goedkoop en best lekker! Bij mij zaten er gedroogde mini-visjes in, heel gek maar best lekker! Het is een Maleisische specialiteit. De tweede dag hebben we een scootertje gehuurd, om het eiland rond te rijden en wat van de natuur mee te krijgen. De echte jungle in is niet veilig helaas. We hebben veel mooie dingen gezien. Zo was er een hindoeïstische ceremonie met trommels en prachtige gewaden, een hele optocht. We hebben in de ochtend een zak brood gekocht om tijdens het scooterrijden naar honden, katten en apen te gooien. Die wachten hier hongerig langs de straat gewoon om voedsel die door het passerende verkeer wordt gegooid. We hebben hier flink wat aapjes en een paar honden blij mee gemaakt. Heel grappig. We zagen een aap langs de weg en gooiden wat brood naar hem, op dat moment hoorde we overal eromheen struikgeritsel en kwamen er kei veel apen haha, dus wij snel die zak brood leeggooien op de grond en zijn snel doorgereden. Er waren mooie kleine wegen door de jungle en langs het strand (waarbij je dus helaas amper zicht had op het water), we zijn Door prachtige vissersdorpjes gereden en hebben mooie huisjes gezien. 's Avonds hebben we heel lekker gegeten op het strand, waardoor we helaas het voeren van de Hornbills misten, maar toen we langs het hotel liepen die elke avond toeristen bananen laat voeren, zei hij dat hij met ons wel de grote Hornbills wilde spotten. Zo reden we met de scooter achter hem aan naar verschillende plekjes, heel spannend en leuk. Helaas geen grote gezien, maar de jacht erop was erg spannend haha. De volgende dag wilden we toch graag, ondanks dat het strand en water niet zo mooi waren, een kajak huren om samen over het water te kajakken naar de verschillende verlaten strandjes en eilandjes eromheen. Het was erg leuk en het ging ons erg goed af! We hebben mooie strandjes gezien, hebben geprobeerd te snorkelen, maar dit was gewoon niet mooi. Wel hebben we in het donkere water heel veel vissen gezien en zat het vol met vieze flubber zeekomkommers, haha. Normaal zou het denk ik echt prachtig zijn om hier te snorkelen, maar het zicht was er gewoon amper nu. We hebben op 1 eiland wat gegeten, Leon een lekkere hamburger en ik een zakje chips. Dat eiland kon je over hiken om naar de andere kant te komen, dus we deden dat. Lekker avontuurlijk, alleen deed mijn lies wel weer pijn erna. 's Avonds hebben we de neushoornvogels weer bananen gevoerd, ze aten uit onze handen en zelfs van Leons pet!!! Super leuk. De volgende dag gingen we naar Penang met de bus en boot. We gingen naar ons hotel, erg mooi maar ook best duur. We waren moe en besloten om voor de volgende dag iets goedkopers te zoeken. Nadat we onze spullen in de kamer hadden gelegd gingen we de stad verkennen, waarbij we alle mooie streetart afgingen: leuke schilderingen op de muur, waarbij er echte materialen gebruikt werden. Zo was er een echte schommel tegen de muur met daarop kinderen geschilderd. Echt heel mooi, vooral omdat de muren heel oud en vervallen waren, gaf een artistiek beeld. We hebben rond de stad gelopen en wilden via het strand terug. Het strand bleken alleen maar rotsen te zijn, dus gingen we via de stoep langs de haven haha.Het was al laat en we gingen naar een bekende eet-markt: Red Garden Food Paradise. We kwamen en en wat leuk!!!! Het was een groot overdekt plein vol met tafeltjes en stoeltjes, en aan de zijkant stonden overal verschillende kraampjes met hele menu's of kleine gerechtjes. Wij wilden voor de kleine gerechtjes gaan, zodat je overal wat lekkere dingen kunt uitproberen en je er een leuk avondje van kon maken. Penang staat ook bekend om het lekkere eten dus we waren benieuwd. Leon begon met Heerlijke saté stokjes, en ik met loempia's en gamba's. We waren van plan om Veel kleine hapjes te eten, maar wow wat vulde dit! Ik zat vol, maar nam nog een wafel met ijs (jammie!) en Leon nog pittige kippenkluifjes. We zaten propvol, helaas haha! De volgende dag hebben we gewisseld van hotel om toch wel weer 7 euro uit te sparen, een normaal bedrag voor ons avondeten samen. Enig verschil was dat we nu een gedeelde badkamer hadden, maar die zag er super schoon uit. Die middag zijn we naar het 'Upside Down Museum', een huis waarbij alles op de kop is. Dus op het plafon zitten tafels, stoelen, bedden, vloerkleden, keukens, trappen geplakt. Als je dan een foto maakt en je werpt je handen in de lucht met een been en je draait de gemaakte foto om, dan lijkt het net of je op z'n kop vliegt in het huis. Echt superleuk! Daarna gingen we naar het winkelcentrum om een Maleisië armbandje te zoeken, we hebben er dus al een van de Indonesische vlag en willen dit van elk land. Al gauw zagen we een kapper die er goed uit zag voor een leuk prijsje. Omdat Leon wel een kappersbezoekje kon gebruiken gingen we maar zitten. Bijna 2 uur (!!!!!!) later liep Leon met een leuk nieuw geknipt kapsel de zaak uit. Ze steken hier zoveel tijd en moeite in, een heel verschil met Nederland. Het grappige was dat ze na het knippen je haar wassen en je daar standaard een massage van ongeveer een halfuur bij krijgt. Leon blij, haha. Een superleuke speciale ervaring! De winkels sloten al dus we konden geen armbandjes meer zoeken. Daarna zijn we weer naar de leuke avondmarkt gegaan en hebben weer heerlijk gegeten voor een prikkie. De volgende dag gingen we naar Cameron Highlands met de bus, de rit duurde zo'n 5 uur, maar was prima te doen. Het laatste halfuur van de rit was prachtig! Zigzaggend over smalle wegen in de bergen langs de afgrond, maar met een geweldig uitzicht: Overal groen! Je kon al veel zien van de prachtige theeplantages, waar het gebied ook om bekend staat. We hebben de eerste dag rustigaan gedaan en hadden voor de tweede dag wen tour geboekt, je ging dan met de bus langs de mooiste plekjes. We werden 's ochtendsvroeg opgehaald en het was echt megadruk op de weg. Wel moesten alle auto's hetzelfde smalle pad langs de afgrond hebben, een pad wat eigenlijk geschikt was voor maar 1 auto breed. Maar dat gebeurde dus niet! Auto's persten zich langs elkaar, en ik was heel blij dat wij links van de weg reden en dus aan de binnenkant. Bij elke bocht werd er flink getoeterd om het tegenliggend verkeer te waarschuwen, zodat ze zich zouden inhouden met snelheid. Aan de ene kant super grappig en leuk om mee te maken, maar soms ook best eng. Bij elke bocht hield ik mijn adem in en wanneer we langs elkaar gingen dacht ik echt: 'Oké nu raken we elkaar', maar ze zijn hier wel wat gewend en alles ging goed. We stopten als eerst bij de vlindertuin. Een mooie overdekte tuin met prachtige vlinders in alle kleuren en maten. Ze waren totaal niet bang en vlogen om je heen. Heel bijzonder om veel prachtige vlinders zo voor het eerst te zien. Verder waren er heel wat andere hokken, aquaria en kamers met allerlei soorten dieren. Al deze dieren hier komen hier in het wild voor. Heel leuk om te zien, omdat je de meeste van deze dieren niet tegen zult komen, omdat ze goed verstopt zitten. Voorbeelden zijn: Diverse grote spinnen (ja ook vogelspinnen), diverse slangen (ja ook pythons), reuzekikkers (arme Leon), schorpioenen, kevers, torren en salamanders. Aangezien we een strakke planning hadden moesten we snel door naar ons volgende plekje: de bijenboerderij. We hadden hier wat leuks van verwacht, dat je er echt in kon kijken, maar dat viel een beetje tegen. Je zag wat houten huisjes en daar vlogen bijen in en uit. Wel hebben we heerlijke honing geproefd. Toen gingen we naar de BOH theeplantage, waar het eigenlijk om draait bij Cameron Highlands. We reden naar een prachtig uitzichtpunt en het klopt! Wauw wat is het mooi!!! We hadden enorm veel geluk dat het de nacht ervoor heel hard heeft geregend, waardoor de rook van de bosbranden wat neergeslagen was. Er was nog wel wat, maar we hadden een prachtig zicht. Zoveel groen, met allemaal kleine wegen tussendoor. De locals kunnen om de 3 weken theebladeren verzamelen. Vroeger gebeurde dit met de hand, inmiddels met machine (die wel met een uiteindelijk gewicht van 70 kilootjes met de hand gedragen moet worden..). Het was echt heel mooi en magisch en weer hebben leuke foto's gemaakt. Hierna gingen we naar de bloementuin, maar ernaast was een aardbeienmarktje, waar Leon en ik meer zin in hadden om heen te gaan dan naar bloemen te kijken in een kas. We hebben een verse aardbeien smoothie gekocht en wat bakjes aardbeien, jummie!!!!!!! De rest van de groep vertelde dat de bloemrijk niks voorstelde, gelukkig maar. Als laatste gingen we naar de aardbeienboerderij. Hier kon je je eigen aardbeien plukken, dat wisten we niet van tevoren anders leek dat ons ook wel leuk. Maar toen we er kwamen waren er eigenlijk bijna geen mooie rode aardbeien, omdat de rook uit Indonesië het zonlicht er tegenhoudt en daarbij ook de groei. Heftig dat een brand zo ver weg voor erge problemen in andere omliggende landen kan veroorzaken. Hierna was de trip weer voorbij helaas. We hebben bij een lokaal restaurantje heerlijk gegeten en daarna in ons gezellige hostel een spelletje gespeeld. We maakten ons klaar voor een goede nachtrust, morgen vliegen naar Laos. De volgende dag hadden we pas 's avonds de bus, maar we mochten gewoon in ons hostel blijven om wat te lezen en te kaarten. We hebben voor nog geen euro lekker ontbeten met een lokaal gerecht: een soort roti met ei, ui en heerlijke kruidensaus. Die avond werden wel in de stromende regen opgehaald en gingen een busrit slingerend door regen, bergen en onweer van 4 uur tegemoet. Zelfs Leon werd er misselijk van! Toen kwamen we aan op Kuala Lumpur, waarbij we de bus zochten die naar het vliegveld ging. Leons richtingsvermogen is gelukkig beter dan het mijne en dankzij hem vonden we het! Na een halfuur waren we op het vliegveld (22:00) en waar we de hele macht moesten blijven. Ons vliegtuig vertrekt om 07:40, en wel moeten ons om 05:00 inchecken, het had dus geen zin ergens in een hotel te gaan zitten. We zochten een chili plekje en gingen op de grond liggen. Onze backpack diende als kussen en onze trui als matras. Het grappige was dat dit lekkerder lag dan de grond op de rinjani vulkaan. Leon dacht niet te kunnen slapen, maar later lag hij tevreden te snurken (grapje Leon). Na een nacht van nekhernia's, stijve botten en wat kaartspelletjes verder stapten we in het vliegtuig op naar ons volgende land en daarbij volgende avontuur: Laos! Het land waar het 35 graden is, het Boeddhisme overheerst en waar prachtige dingen te zien en te doen zijn. Wij hebben er enorm zin in en onze avonturen daar lezen jullie in ons volgende blog!

Selamat Tinggal (Tot ziens!)
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lois:
    28 oktober 2015
    1 ding,volgens mij houden jullie geld over!!Super,super,super!!!
    Wat een verhalen.
    Veel plezier op jullie volgende bestemming,wij genieten wel van jullie verhalen!
  2. Paula Hans en lianne:
    28 oktober 2015
    Door jullie verhalen, de prachtige foto's en de stijl van schrijven kunnen we jullie fantastisch volgen.
  3. Toos:
    29 oktober 2015
    weer zo n fantastisch verhaal. Wat een leuke avonturen maken jullie mee en en zoveel afwisseling... leuk hoor
  4. Tanja:
    2 november 2015
    Jammer het jullie je plan om moesten gooien, maar het klinkt alsof jullie alsnog hele leuke dingen hebben gedaan :) heel veel plezier nog <3
  5. Meurs:
    5 november 2015
    Heey lieve mensen!! Dit klinkt allemaal weer super!! Dit soort veranderingen hoort natuurlijk ook bij het avontuur. Desalniettemin (wat een woord trouwens...) weet ik zeker dat jullie er wat moois van gemaakt hebben . Veel plezier in Laos! Tot het volgende verslag!!