Cambodja 2 (Sihanoukville, Koh Rong, Kampot)

6 februari 2016 - Kâmpôt, Cambodja

Lieve allemaal,

Ik ga verder waar we gebleven waren in Cambodja: Phnom Penh, we gingen die ochtend met de bus naar Sihanoukville. We weigerden een veel te dure tuktuk te pakken, dus gingen we lekker lopen. Oftewel met 2 backpacks een veel te lange weg met veel te drukke straten over moeten steken en het verkeer hevig moeten ontwijken. Maaaarrr overleefd en geld bespaard, yes! Na een paar uur in het busje kwamen we aan bij hun kantoortje en liepen in de vreselijke hitte naar het consulaat van Vietnam, we moeten dat namelijk vooraf hier aanvragen. Het was helaas iets langer en iets meer bergopwaarts dan verwacht, waardoor we helemaal bezweet aankwamen. Gelukkig was het snel geregeld en moeten we hier even blijven, over 2 dagen mogen we ons visum ophalen. Nu pakten we maar de tuktuk om ons af te zetten bij het hotel. Prima hotelletje vlakbij de pier. Heel handig, aangezien we over 2 dagen de boot moeten pakken. Na het eten gingen we naar het strand (wat dus ook 1 minuut lopen was) om met zonsondergang een cocktail te drinken, perfecte combinatie. Na een muggenprik-aanval zijn we maar naar bedje gegaan. Het strand bij ons om de hoek is echter meer een restaurantjes strand, dan een strand om echt op te liggen. Het water is best vies en het stinkt. Dus de volgende dag gingen we naar een strand aan de andere kant van Sihanoukville: Otres beach. Niet geweldig mooi, maar wel lekker rustig en schoon. Hier hebben we een heerlijk dagje in de zon gelegen en garlic bread gegeten: onze nieuwe ontdekking: tostibrood met knoflook erop (of hele stukken, of boter, of beide), super simpel, lekker en het vult enorm. Leon is verder verslaafd aan bananenshake en ik aan lemonjuice. Echt vers geblend, heerlijk! Toen moesten we de tuktuk 's avonds terugpakken naar het stadje, alleen vroeg de beste meneer 3 keer zoveel als dat we op de heenweg hadden betaald. We dachten dat toch niet hè! En aangezien wij meesters van het afdingen geworden zijn hielden wij voet bij stuk met op een gegeven moment 8 tuktukdrivers om ons heen in hevige discussies. Uiteindelijk gaf een toe en zaten wij voldaan in de tuktuk. Ondertussen hebben we ons visum snel opgepikt bij het consulaat. Die avond heerlijk gegeten in de straat voor ons hotel. De volgende dag was het zover: We pakken de boot naar Koh Rong, een eiland op 1 uur varen hiervandaan. We hebben voor het eerst geen hotel van tevoren geboekt, omdat op Internet belachelijke prijzen werden gevraagd en we hoopten het ter plekke te kunnen regelen. We kwamen aan en we merkten gelijk al de relaxte vibe op. Waar de pier lag was het begin van een levendig gezellig eiland. Deze kant van de kust staat vol met gezellige restaurantjes, bars, hotels en bungalows. En het strand..... WAUW! Wat een paradijs, ongelofelijk. Witte stranden, blauw water en palmbomen met hangmatten. Nu moesten we op zoek naar een slaapplaats. Het mooiste is natuurlijk een bungelow op het strand, maar die moeten niet vol zitten of te duur zijn. Op dit eiland hebben ze geen wegen en dus ook geen auto's of ander verkeer, alles is dus te voet of met de boot. Super leuk! Maar wij liepen dus lekker door het strand langs verschillende bungalows en waar we al bang voor waren: alles zat vol of was veel te duur (60 euro voor 1 nacht, Jezus!). Toen kwamen we bij de laatste aankwamen zei een jongen dat ze ook geen plaats hadden, dus wij wilden ons net omdraaien toen een meid net zei dat er net iemand had uitgecheckt dus wij in die bungalow konden! En het was toevallig PRECIES aan het strand en PRECIES ons budget: geluksvogels die we zijn!!!! Dus wij hebben voor de komende 10 dagen (ja we vieren hier vakantie op vakantie) een prachtige bungalow precies aan zee op het hoofdstrand. Wij zijn helemaal blij. Wat we hier gedaan hebben? Nou, elke dag op het strand gelegen!!!! Haha, heerlijk. Voor onze bungalow heb je dus het hoofdstrand. Hier is het het drukst (alsnog niet veel mensen, maar wel gezellig druk), hier is echt het levendige deel van het eiland. Het is een best breed strand, waardoor er veel plek is om te liggen. Wij lopen gewoon ons hutje uit en in 10 stappen staan we in zee, echt een droomplaatje. Haha niet om jullie jaloers te maken, maar het is echt geweldig. Helaas is het eten op dit eiland wel erg duur en helemaal niet zo lekker. We hebben meerdere keren verschillende gerechten besteld en telkens viel het eigenlijk wel tegen. Heel jammer, maar we zijn al genoeg verwend. We zijn de tweede dag naar een strand verderop gegaan: 4K beach. Zoals de naam al zegt; een enorm lang strand van 4 kilometer. Hiervoor moet je een klein stukje lopen door de jungle (15 minuten) en dan kom je aan op het begin van het strand; wauw er is werkelijk NIEMAND! Een enorm lang prachtig wit strand, met heerlijk zacht zand en een lekkere warme zee met hoge golven voor onszelf! Ongelofelijk dat iedereen op het hoofdstrand gaat liggen en niet hier! We liepen wat verder door naar het midden en hebben een heerlijke stranddag gehad. We verslinden hier allebei boeken, gelukkig hebben we een e-book met tientallen boeken erop, zodat we niet uitgelezen raken. Het klinkt misschien heel raar, maar we waren er echt aan toe om even lekker een tijdje te relaxen. Hoewel het stom klinkt is reizen best wel vermoeiend soms. Je bent continue druk met alles, je bent nooit langer dan 2 a 3 dagen ergens, dus continue moet je door en door, leven uit een rugzak, nergens je eigen plekje, uren in een bus, actieve activiteiten ondernemen, vroeg opstaan en laat naar bed etc. etc. Och wat hebben we toch een zwaar leventje hoor ik je al denken, haha neeee dat zeker niet! Het is heerlijk, maar gewoon vermoeiend dus soms is het fijn om even niet door te hoeven en echt te relaxen en gedachten op 0. En dat is precies wat we deze 10 dagen doen! Het leuke is ook dat ik hier mijn verjaardag ga vieren, heel speciaal en een extra reden om op een heerlijke plek te zijn. Na een lekkere dag op 4K beach en allebei een boekje uit te hebben gelezen gingen we nagloeiend en bruinig van de heerlijke zon terug naar ons hutje. Eigenlijk is het een heel simpel hutje: Van bamboe gemaakt, met overal openingen aan de zijkanten en bovenkant, zodat insecten en andere dieren vrijspel hadden. Gelukkig hebben we een klamboe die we ook heel goed strak om het matras hebben gebonden. Niet zo zeer voor de muggen (ook wel natuurlijk), maar vooral voor andere dieren zoals schorpioenen(giftig) slangen (cobra's, ook giftig), spinnen (hele grote en giftig) en kikkers (Leons grootste angst, niet giftig). Een jungle als achtertuin is prachtig en avontuurlijk, maar brengt ook wat nadelen met zich mee haha. Die eerste avond na de stranddag zijn we naar een skybar gegaan: een bar die hoog in de bergen boven de jungle ligt waar je een trap voor omhoog moet klauteren. Eenmaal boven wordt je beloond met een gezellig barretje met veel mensen. Het leuke is dat je hier spelletjes kan spelen! Nou, daar zijn wij altijd voor in! Dus na een cocktailtje en wat spelletjes 4 op een rij verder gingen wij voldaan naar ons hutje. Eigenlijk is het super primitief waar we zitten, maar zo is het hele eiland en sowieso veel plekken in Cambodja. Zo hadden we geen privé badkamer, maar een badkamer die je met alle bungalows en de gasten van het restaurant moet delen, 4 wc's voor zo'n 50 mensen. Niet heel prettig, al helemaal omdat er alleen 's ochtends wordt schoongemaakt en je zelf de wc met een kommetje water moet doorspoelen (wat dus niet altijd gebeurd...). Dus heel schoon was het niet, dat was wel vervelend. Het komt op veel plekken voor dat er geen normale waterleiding is, dus dan heb je een ton met water (vaak regen- of slootwater) naast de wc met een soort plastic pannetje wat je dan in de wc schept om 'door te spoelen'. Op het begin raar, maar het went snel, al helemaal als je bedenkt dat veel mensen niet beter weten hier, waar zeuren we dan over. Verder hadden ze alleen ijskoud water waar je mee kon douchen (is op meerdere plekken zo, maar hier koelde het 's avonds best af), was er amper Internet, viel de stroom continue tot dagenlang uit, werden we door meerdere dieren geterroriseerd (honden en katten die onze hut binnen drongen) en moesten we 's nachts een heel parcour afleggen om bij de wc te komen. Daar tegenover stond dat we dus een schattig hutje op een toplocatie op het strand hebben, met een leuk zitje en hangmatje voor, hadden we een hele kinderboerderij van diertjes om en onder de hut (kippen, heeeeeel veel kuikentjes met gezellig gepiep, honden, katten, hanen en eenden), wat eigenlijk wel leuk was. Toen we ze 1 keer ons overgebleven ontbijt gaven 's ochtends kwamen ze de komende 10 dagen gezellig allemaal bij ons een kijkje nemen, ik wist niet dat kippen zo slim waren! Verder hadden we een prachtige zonsopgang, waar je echt helemaal verliefd op werd, vielen we in slaap en werden we wakker met het geluid van golven van de zee. Echt een sprookje. Die volgende ochtend werden we wakker van een prachtige oranje gloed in de hut dus gingen we op ons verandaatje heerlijk zitten en genieten van de opkomende warmte en zon. Hierna liepen we naar het stadje om een ontbijt bij elkaar te verzamelen (en wat we de komende dagen telkens deden): Bij het ene kraampje de lekkerste ijskoffie ever, bij het andere kraampje een broodje kaas (oké gewoon smeltkaas, maar voor het eerst deze reis iets van kaas!) en ham voor Leon em bij het laatste kraampje een fruitbakje (banaan, ananas, sinaasappel, drakenfruit, appel) en van hetzelfde fruit een shake. Alles bij elkaar super goedkoop en echt heeeeerlijk! We namen het fruit mee naar het strand 's middags. Ik liet altijd wat brood over voor onze persoonlijke boerderij. Deze dag gingen we naar een strand aan de andere kant van het eiland: Long Beach. Je kan hier of met de taxiboot heen (5 euro per persoon enkeltje, oftewel 20 euro voor ons samen 1 dag) of een uur hiken door de jungle over het eiland heen naar de andere kant. Nou, aangezien wij arme backpackertjes zijn kozen we voor de 2e optie. Het was een leuke, maar nog best pittige hike, soms was het gewoon vlak door nauwe paadjes door de jungle en soms moest je of heel erg omhoog of heel erg omlaag. Maar dit waren rotsen die groter kwamen dan mijn buik, waardoor ik echt me aan bomen ernaast moest vasthouden om me omhoog te hijsen of te laten zakken hahahaha. Een heel avontuur! Het was ook echt enorm heet, dus we waren echt kleddernat. Er kwam zweet uit mijn knieën, ik wist niet eens dat daar zweet uit kon komen?! Hahaha. Halverwege begaf Leons trouwe slippertje het en hebben we die een mooie plek in de jungle gegeven. Wel een beetje jammer dat op blote voeten dit nog best pijnlijk lopen is over stenen en takken. Uiteindelijk kwamen we aan na een uur zwoegen: het strand!!! En wauw, we hebben veel mooie tropische stranden gezien deze reis, maar dit slaat alles!! Wat geweldig! Het was een groot, lang strand (vandaar de naam Long Beach), met heerlijk zacht, poederwit zand en een ongelovelijk heldere zee. Wanneer je het water inliep leek het net of je gewoon in bad zat, zo helder!!! Je kon 30 meter ver het water inlopen en dan kwam het water nog maar tot je buik. Dus je kon heerlijk in het warme water lopen en rustig in het heldere water liggen. Er waren ook totaal geen golven. Verder was er dus helemaal niemand en waren er genoeg mooie palmboompjes om het plaatje compleet te maken. Wauw, dit is echt het mooiste strand die we ooit hebben gezien! De zon scheen goed, dus het grootste deel van de tijd lagen we heerlijk te relaxen in het water (waar ook geen vuiltje of diertje in te bekennen was). We lagen relatief aan het begin van het strand, maar aan het eind van de dag liepen we nog even iets verder het strand op. Hier had je zandvlaktes die uitliepen in zee. Ook erg mooi, maar hier lagen wat meer mensen. Toen was het zover; we moesten terug door de jungle! Aangezien Leon de heenweg op blote voetjes had moeten doen was het nu mijn beurt en Leon trok mijn roze slippertjes MET diamantje aan, zo sexy! De heenweg was vooral naar beneden klauteren over grote rotsen en paden, de terugweg was dus omhoog! Dus wel wat zwaarder! Onderweg kwamen we meerdere gestrande uitgeputte mensen tegen die de strijd met de jungle ook waren aangegaan en die lachten ons uit dat ik op blote voeten liep, haha. Na weer een uur klimmen kwamen we aan bij ons hutje om een lekkere koude verfrissende douche te nemen! De volgende dag was het erg bewolkt, maar nog wel heerlijk warm. We besloten om eens gewoon voor ons hutje in de hangmat een boekje te lezen en wat te kaarten, perfect!! De volgende dag was het weer ook niet super zonnig, dus zijn we voor ons hutje op het strand gaan liggen. Er lagen weinig mensen en eigenlijk is dit water ook wel erg lekker. Helaas zag ik aan het eind van de dag een vieze dode rat drijven, dus ben ik het water niet meer in gegaan haha!! Die avond zijn we naar Police Beach gegaan, dat is een afgelegen strand op ongeveer 15 minuten lopen. Op dit eiland is namelijk lichtgevend plankton, wat je op de donkere plaatsen (zoals Police Beach) kan zien. Dus Leon (ik vond het best spannend zo in het donker in het water) liep het water in tot zijn heupen en bewoog wat door het water.. Maar helaas, er was niets te zien! Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken, omdat er 4 grote boten op zee lagen die met grote lampen schenen. Het moet namelijk goed donker te zijn om het te kunnen zien. Dus teleurgesteld liepen we terug. We gingen even op bed liggen en lieten de deur voor frisse lucht openstaan. Maar wij zouden Tara en Leon niet heten als wij niet in slaap zouden vallen bij een aanraking met een bed. Zodoende. Op een gegeven moment maakte Leon mij wakker, omdat hij 'een raar geluid' onder het bed vandaan hoorde komen. Dus ik ook op scherp en wij met de zaklamp heel voorzichtig onder het bed schijnen... En wie lag daar?! Onze grote vriend de zwarte hond. Die was gezellig bij ons komen liggen, maar toch waren we er niet van gediend en joegen hem snel onze hut uit. Die avond werd ik jarig en Leon had als verassing wat sterretjes gekocht, heel leuk! De volgende dag was de zon weer volop aan het schijnen en gingen we op het hoofdstrand op een rustig stuk liggen. Ik heb er een heerlijke relaxte dag gehad en voor het eerst in mijn leven op mijn verjaardag geen kou gehad!!! Het begon ook precies die dag in Nederland te sneeuwen, bizar dat ik nu gewoon op het strand lig te bakken! Die avond gingen we uiteten bij een restaurantje wat wel lekker leek, maar uiteindelijk hadden ze precies de 3 gerechten die ik mag als vegetariër en die me lekker leken niet... balen! Dus ik heb niet echt speciaal gegeten, maar we komen nog een dagje in Sihanoukville en daar hebben ze een heerlijk goedkoop 3-gangen menu met taart! Dus we besloten mijn verjaardagsmaal een paar dagen uit te stellen, haha. Toen het donker werd had Leon nog wat verassingen voor me: vuurwerk en een wensballon! Hij stak wat mooie pijlen en een Romeinse Kaars af en had ook nog wat sterretjes. Super lief. Op het einde zelfs een enorme wensballon!!! Wat is dat speciaal, we staken hem aan en toen hij vol genoeg zat met hete lucht zweefde hij langzaam omhoog. Ik deed een wens en weg was hij, echt geweldig! Naast ons op het strand waren mensen allemaal kaarsjes aan het aansteken en we vroegen wat ze deden. Een van hen bleek ook jarig te zijn en ik gaf mijn feestmuts (JA Leon had een feestmuts voor me hahaha) aan hem. We hadden even gekletst en toen gingen we naar de receptie: mijn moeder, broertje en zusje wilden graag Skypen. Dat was erg leuk! Voor de rest heb ik geweldig lieve berichtjes van iedereen gehad en heb ik me heel anders dan normaal, maar heel erg jarig gevoeld! Eentje om niet te vergeten! De volgende dag wilden we om het eiland heen kajakken, een flinke rit, maar wel leuk dachten we. Er waren wel echt enorme golven, dus wel moeilijk met instappen. We legden de kajak in het water en toen kwam er echt een enorme golf die de kajak met een enorme vaart meepakte en recht tegen mijn knie aan worp... En ik zeg je een ding: Dat doet vreselijke pijn! Ik dacht even dat mijn knie eraan was. Kajakken zat er dus niet meer in die dag, aangezien ik niet meer goed überhaupt kon lopen. We hebben dus rustigaan gedaan en op het strand gelegen, hoewel we erg baalden.. We hadden juist zoveel zin om lekker te kanoën. Die avond hebben we lekker cocktailtjes gedronken in de hangmat. Ik ben gek op baileys en hier hebben ze White Russian, wat daar erg op lijkt. Leon vind het ook lekker, dus dan komt de happy hour (1+1 gratis) goed van pas. De volgende dag, onze laatste dag, wilden we eigenlijk naar Long Beach, dus weer door de jungle, maar het ging niet biet goed genoeg met mijn knie, dus gingen we op de laatste dag naar 4K Beach, die ook prachtig is, maar wel dichterbij. Daar hebben we een heerlijke laatste stranddag gehad! Het voelt zo raar om alle sneeuw- en kouberichten van iedereen te horen en lezen en wij liggen hier gewoon met onze dikke billen te bakken in de zon op het strand. Dat overwinteren bevalt ons wel, haha. Die avond hebben we maar een bootje geboekt om op zee lichtgevend plankton te zien, we willen het echt graag gezien hebben! Ik vind het alleen heel erg eng om in het donker in zee te gaan, dan kan ik totaal niet zien wat er onder me allemaal zit en leeft, ieeeee. Maar ik zou op de boot wel zien of ik het durfde. We kwamen aan op de plek en gelukkig waren er nu geen boten met felle lampen. Wel was het volle maan, wat het zicht wel wat wegnam, maar niet drastisch. Toen we stillagen ging ik vanuit de boot met mijn hand door het water en WAAAAAUUUW! Overal glinstertjes! Als je beweegt gaat er heel kort een lichtje aan en uit wat een geweldig effect geeft! Het is niet dat de hele zee oplicht en licht blijft, het zijn korte flitsen. maar het leek net of er allemaal glitters in het water gestrooid werden. Toen ik dit zag twijfelde ik ook niet meer en sprong Leon achterna het water in. We hadden allebei een duikbril op, zodat je het tafereel onder water kon bekijken. En zo zaten we als een stelletje debielen de hele tijd met onze handen te schudden onder water om het plankton te laten glinsteren. Wat was dit prachtig! Na 20 minuten gingen we terug, yes we hebben het gezien! En ik heb mijn angst overwonnen! Die avond hebben we de backpacks ingepakt, morgen gaan we weer door. Heel dubbel, we hebben het hier zo relaxt en fijn gehad, het was echt een vakantie op vakantie! Maar de 10 dagen zitten er weer op. De volgende ochtend voor onderweg nog wel wat lekker fruit gekocht en toen gingen we: Dag Koh Rong, bedankt voor de geweldige tijd hier!!! Wat een prachtig tropisch eiland, een echte aanrader! Die avond hebben we mijn verjaardagseten ingehaald: jummie jummie jummie! En een taartje voor taartje! :) Hierna heerlijk geslapen in een normale fijne kamer (toch wel lekker om niet continue alert te zijn op dieren) De volgende dag werden we 's ochtends met de bus opgehaald om door te gaan naar Kampot (nee, niet stampot), onze laatste bestemming in Cambodja. We kwamen aan bij ons hotel en het was heel schattig: een eigen hutje op palen! En onder het hutje zat dan een mini-douche, hangmat en parkeerruimte. In de hut lag een matras op de grond (met klamboe gelukkig tegen het ongedierte, hier is de hut namelijk ook niet helemaal dicht).
Ons hotel ligt pal aan de rivier, heel mooi eten en zitten dus. Aangezien we best op tijd waren pakten we gelijk de scooter om de omgeving te verkennen. Echt heel erg mooi! We scooterden naar een hoog uitzichtspunt wat een goed beeld gaf van de omgeving: natuur natuur natuur! Ook stond er een kerkje (zie je hier steeds meer). Onderweg kwamen we al wat toeristen tegen waar we natuurlijk even naar zwaaiden toen we ze voorbij reden. Toen we verder wilden rijden hield de scooter ineens op met rijden! Gewoon uit het niets! Die andere toeristen kwamen er weer aan en stopten om te helpen. Een van hen heeft thuis een motor en wel verstand hiervan, maar toch snapte hij net wat er fout was. Wat nog extra erg is, is dat we echt superver al gereden hadden... Dit was onmogelijk om terug te lopen helemaal, laat staan met een zware scooter aan de hand. Ook waren we bang dat we leuk voor dit kloteding moesten gaan dokken, maar dat zouden we natuurlijk weigeren te doen, wij hebben niks fout gedaan. Ook hadden wel geen bereik met onze telefoon zo in de middle of nowhere, alles zat tegen. Uiteindelijk besloten wel terug te lopen tot we iets vonden waar we konden bellen. Na 15 minuten lopen probeerde Leon de scooter weer aan te krijgen en hij deed het! We snappen nog steeds niet wat het was, maar we wisten niet hoe snel we weer naar het hotel moesten komen om het kloteding terug te zetten en niet meer aan te raken. Onderweg spotten we nog wel de grote soort Hornbills (Great Hornbills) waar we in Pangkor (Maleisie) met een man naar opzoek waren, leuk en speciaal!!! Toen we terugkwamen vroeg de hoteleigenaresse of het allemaal goed is gegaan met de scooter en begon ze dat ding helemaal te bekijken (heel raar, dat vragen ze nooit), dus dat was voor ons al een teken aan de wand dat dit vast niet de eerste keer is geweest en ze waarschijnlijk zo geld van ons probeerden af te troffelen. Mislukt! Heel jammer, want we wilden nog zoveel meer in de omgeving zien wat per fiets gewoon door de afstanden niet kan. Maar helaas! Die avond gingen we naar het stadje en we zagen dat je best goedkoop een filmpje kon kijken (dus in je eigen privé kamertje). Dus jaaaa wij hebben de nieuwste film van Leonardo Dicaprio gekeken: Revenant! Echt heel leuk en de tv was ook echt enorm! Die avond gingen we slapen en werden we wakker van allerlei geluiden in de bomen naast ons en op het dak. We konden echt niet plaatsen wat het was, maar toen kwamen ze doodleuk via de openingen bovenin onze hut in: Boomratten!!!!!!!! Neeee, wat moeten we nu?! Dus wij schijnen met een lamp op ze, maar dat deed ze niks. Ze zaten lekker over de stammen aan het plafond te rennen, hevig piepend. Toen ik erop scheen zag ik iets wat ik niet had verwacht: Ze zijn kei schattig!!!! Echt super fluffy en wit haha. Maar goed, we wilden die beestjes toch alsnog eruit hebben dus begonnen we geluiden te maken en kleine dingetjes te gooien. Ze gingen weg, maar kwamen ook weer terug, zo ging het eigenlijk de hele nacht door. Uiteindelijk vielen we dus ook in slaap terwijl die beesten lekker aan het apenkooien waren boven ons. Leon voelde zelfs iets nats op zijn hoofd vallen, please laat het geen plas zijn hahaha. Een keer schrokken we wakker omdat er een naar beneden gedonderd was, maar weer spastisch omhoog klom. Leon vond het vervelend, ik kon er de lol wel van inzien (maar ik heb dan ook geen plas op mijn gezicht gekregen haha!!!). Toch waren we erg blij met onze klamboe die ons wel beschermde tegen alles. De volgende dag, lichtelijk moe door de levendige nacht, liepen we naar een hotel waar ze goedkoop kajaks verhuren. Kajaks kosten hier normaal 5 euro per uur, terwijl die 10 euro voor de hele dag is. Dit had Leon gevonden en dus liepen we een uur naar het hotel om vervolgens de kajak in te stappen. Het gaat overigens weer helemaal prima met mijn knie, had er maar 2 daagjes wat last van. We kajakten over de prachtige rivier, echt geweldig! Er was echt niemand op het water, er was alleen maar natuur te zien. Prachtig water, bomen, planten en dieren. We peddelen lekker door dit prachtige gebied heen en kwamen op een gegeven moment bij een mangrove uit; een hele nauwe vertakking van de rivier die best is volgegroeid met planten. Dus als je erdoorheen vaart vaar je echt tussen en onder de prachtige tropische planten door, echt een sprookje! We hebben er foto's en filmpjes van, omdat het te mooi is om te beschrijven! We kwamen daar een groepje Cambodjaanse jongens tegen, we waren een beetje verdwaald met zijn allen haha. Uiteindelijk vonden we de goede weg en gingen we door. Op het open water wilden de jongens een hele fotoshoot houden en daarna waren onze wegen weer gescheiden haha. We dronken wat bij een café aan het water, waar we we aanmeerden. We spraken er een man die ons wel een sportief stel vond en zei dat we op de terugweg een andere mangrove konden pakken. Een lemon juice en Angkor biertje verder vervolgden we onze reis richting de mangrove die de man zei. We kwamen in een super afgelegen meertje, met allerlei vissersnetten waar we overheen moesten. Ook zagen we enorm veel witte vogels, een soort reigers. Het leek wel een broedplaats, het waren er tientallen! Toen we in de mangrove keken leek deze echt niet begaanbaar, echt helemaal dichtbegroeid. Maar toch wilden we het wel proberen, nadat we 30 meter hadden gepeddeld, ondertussen de takken en planten wegduwend en weer steeds vaster kwamen te zitten wilden we het bijna opgeven. Toen we een dode hond zagen drijven was het helemaal klaar voor ons: omkeren en wegwezen hier. Wat raar dat de man zei dat we hierheen moesten, dit is echt totaal niet begaanbaar. Helaas was het omdraaien nog niet zo makkelijk in de nauwe ruimte, maar na wat gevloek en getier zijn wel eruit gekomen. Toen gingen wel terug, ondertussen genietend van een beginnende zonsondergang. Wat een plaatje. We brachten de kajak terug en liepen weer braag een uur naar ons hutje. Gelukkig bleef het getier van ratten deze nacht uit, maar stond er wel een enorme wind, waardoor we dachten dat onze hut in zou storten. Gelukkig is dit niet gebeurd, haha. De volgende ochtend werden we opgehaald met een busje om naar de grensovergang van Vietnam te gaan! De overgang zelf verliep, in tegenstelling tot die van Cambodja, heel voorspoedig en vlug. We werden na de grens in een ander busje gestopt en daar gingen we: Op weg naar een nieuw avontuur in Vietnam! Cambodja zit erop, het heeft ons veel moois gebracht: cultuur, zon, zee, strand, natuur. Een land die veel indrukken heeft achtergelaten en een land van wie we vele kanten hebben mogen leren kennen. Een land om niet zomaar te vergeten.

Tha Eb (Kus)!

1. Marian Kok:
    6 februari 2016
    Wat weer een mooi reisverslag! Jullie genieten volop, leuk om te lezen. Veel plezier nog samen in Vietnam.
  2. Toos:
    8 februari 2016
    oh het avontuur houdt maar niet op, ondanks 10 dagen rust. geweldig allemaal..
    jullie missen wel carnaval, maar in roermond gaat de optocht niet door vanwege de storm. haha\
    nog ruim een maand en ik hoop dat ik jullie nog herken...
    liefs
    toos