Bali (Kuta & Padangbai)

1 oktober 2015 - Ampenan, Indonesië

Hai lieve mensen, op verzoek van velen een nieuw verhaaltje over de afgelopen tijd vanaf Ubud! Na het aap-krab-incident waren we dus in Kuta beland, het feestgebied van Bali. We hebben er veel negatieve verhalen over gehoord, het zou er te druk en vuil zijn. Toch hadden we van tevoren gepland hier even te kijken of het wat was en het daar vanaf te laten hangen of we langer zouden blijven of niet. Omdat ik dus mijn vaccinaties nu moest hebben de eerste en vierde dag waren we verplicht om 4 dagen in Kuta te verblijven. Maar dit was helemaal niet erg!! Het strand was heeeeel groot, heel schoon en het water heel lekker fris met een lange inloop. Ook was het helemaal niet zo druk zoals we verwacht hadden. Wel waren er allemaal Australiërs, zij gingen hier op stapvakantie. We hebben de eerste dag in Kuta lekker op het strand gelegen, gezwommen en zijn savonds uit eten geweest. De prijzen waren hier wel wat hoger, maar wij zouden Leon en Tara niet zijn als wij bij een duur restaurant zouden eten, gierige Nederlanders die we zijn haha. Leon had al gauw een straatje gevonden wat een beetje afgelegen lag en waar het wel goedkoop was! Dit was de komende dagen dan ook ons eet-straatje. De 2e dag hebben we echt iets heel speciaals gedaan: baby schildpadjes die net uit het ei gekomen waren in zee gelaten!!!! Dit was zo leuk om mee te mogen maken! Aan het stand was een organisatie die zich inzet voor schildpadden. Wanneer de schildpadden eieren leggen op het strand beschermen zij deze en wanneer ze uitkomen mogen mensen die dat leuk vinden ze in zee laten. Zo willen ze bij mensen onder de aandacht brengen hoe weinig schildpadjes (1 op de 1000!!!) het maar overleven. Vaak is dit het geval omdat zij afval aanzien voor voedsel, best heftig dus. Maar goed een blije Leon die zijn schildpadje vernoemde naar ninja turtle Leonardo en de mijne heet Toetie, haha. Je moest je hand op het bakje houden, want ze hadden zoveel zin om de zee in te duiken dat ze uit het bakje probeerden te klimmen. Op het signaal mocht je ze loslaten en daar gingen ze: tientallen kleine schildpadjes, klauterend over het strand, de een nog sneller dan de ander! Zo grappig en tegelijkertijd zo prachtig om dit mee te maken!!! De volgende dag gingen we naar het waterpark van Kuta, nummer 3 beste waterpark van de wereld, we waren heel benieuwd! Het was een heel mooi onderhouden waterpark met overal mooie plekjes om te zitten, maar dat was natuurlijk niet waarom we hier naartoe kwamen! De glijbanen! Wat waren ze leuk en eng! Het waren er superveel maar ook heel divers. We konden met banden, samen, alleen, kleine en grote banen af. Een glijbaan durfde ik absoluut niet, maar mijn stoere Leon wel: de vrije val! Je stond dan heel hoog in een hok en dan ging onder je het luikje open. Dan viel je dus gewoon naar beneden wat overging in een glijbaan. Vreselijk eng, maar Leon vond het leuk haha! De laatste dag heb ik mijn laatste vaccinatie gehaald en wilden we eigenlijk surflessen nemen, maar ik had zoveel pijn aan mijn keel (of airco of bijwerking malariapillen) dat mijn stem gewoon weg was en het niet heel slim was om een paar uur in het koude water te liggen. Heel jammer, maar wel beter, we halen dat nog wel in. De volgende dag pakten we de bus naar Padangbai, de plek waar we waarschijnlijk het eerste echte mooie 'droomstrand' gaan zien. En dit was zeker waar, wauw wauw wauw wat is de zee mooi! We hadden het prachtige parelwitte strand zowat voor onszelf en de zee was helderblauw. We zagen zelfs terwijl we op het strand zaten grote zeeschildpadden in de golven zwemmen, dan zag je soms heel grappig zo'n kaal koppie boven het water uitsteken, haha. De golven waren alleen veelste hoog, we hebben 1x geprobeerd te zwemmen, maar dit was gewoon te gevaarlijk. Maar een beetje pootjebaden en vanaf het strand naar de zee kijken was al zo erg genieten. 's Avonds hebben we een drankje gedaan in een van de weinige barretjes in de buurt, het was best gezellig! Een paar biertjes en wat kaarttrucs met de barjongens verder gingen we naar ons appartement. De volgende dag verhuisden we naar een groter appartement, omdat onze kamer alweer overgeboekt was. We werden omstebeurt achterop de krakende scooter met rugzak en backpack afgezet. Dit was zo eng!!!! Ze rijden als gekken op die scooters en er zijn flink wat heuvels daar waar ze op- en afsjezen, waarbij we soms op die zandwegen wat wegslipten, aaaaahhhh! We hadden een heel mooi huisje die we samen met een Vlaamse jongen deelde, het was heel gezellig! Er zijn 2 stranden: Blue Lagoon en White Sand Beach. De eerste die ik zojuist beschreef was White Sand. Blue Lagoon is normaliter een strand waar je heel mooi kan snorkelen, alleen omdat het net volle maan is geweest waren er hoge golven. Na ons allebei een paar keer te hebben opengehaald aan stenen en half te stikken gaven we het snorkelen maar op haha. Wel ook weer genoten van het heerlijke strand en zelfs onze eerste kokosnoot geprobeerd: IEEEEEE ZO VIES!!!!!!! Haha heel jammer, we hadden zo gehoopt dat we het lekker vonden! We wisten van tevoren niet dat we het hier zo relaxt vonden, maar we hadden al een boot naar de volgende bestemming gekocht: De Gili Eilanden boven Lombok. De boottrip ging goed, lichtelijk misselijk door de golven kwamen we aan.... We konden onze ogen niet geloven en wisten niet meer waar we moesten kijken: Wauw! De plaatjes op Internet kloppen, dit is het paradijs!!!! Overal helder water waarbij je de vissen kan zien zwemmen, witte stranden, chille strandtenten met leuke muziek en lieve mensen. We wisten het al gelijk: Hier gaan wij ons heel erg vermaken de komende tijd. We beginnen op Gili Air. Hierna gaan we naar Gili Trawangan. Air is wat rustiger, Trawangan wat meer op feesten gericht. Op de Gili eilanden is geen motorisch verkeer, er zijn alleen paarden en fietsen! Zo leuk!!! Het is een dorps relaxt sfeertje en alle inwoners hier zijn zo anders dan de andere inwoners van Indonesië, zo makkelijk en relaxt, echt een 'leef met de dag en geniet'- sfeertje, waarbij de jointjes en paddosapjes onder de locale bevolking zeker niet ontbreken haha. We hebben een heel leuk huisje voor onszelf met hangmatje op de veranda en vlakbij het strand. De eerste dag hebben we voor het eerst echt gesnorkeld en Leon heeft leren snorkelen, wat hem goed afging! Wel viel op dit stuk de onderwaterwereld een beetje tegen, deels door de vele golfjes en het bewolkte weer. Die avond hebben we gelijk op hetzelfde strand waar we gingen snorkelen ook wat lekkers gegeten en het langzaamaan donker zien worden, terwijl overal lampjes flikkeren. Zo gezellig en romantisch! Daarna even klaargemaakt en bij een ander strandtentje een cocktail gedronken (ja, ik mag weer alcohol!) en lekker gekaart samen. Om tien uur is alles dicht, maar dat is niet erg, je bent gesloopt namelijk na zo'n dagje! Toen we thuis kwamen en onze tanden wilden poetsen ontdekten we een schorpioen in de badkamer, en deze zijn hier giftig zei de hotel eigenaar. Leon (ik durfde niet) probeerde het beest te verzuipen, maar na 10 min heeft die m met de bezem naar buiten gejaagd. Brrrr zo eng, gelukkig was Leon een held :). Vandaag hebben we een fiets gehuurd om het eiland rond te fietsen en op de mooie plekjes te stoppen, binnen een paar uur zouden we het hele eiland gehad hebben waarschijnlijk. We zagen al gauw een prachtig strand, waar weinig mensen lagen. We gingen liggen en zwemmen: het water was echt warm!! Heerlijk genieten even. Maar we wilden verder om de andere plekjes van het eiland te bezoeken! We pakten de fiets en moesten een stukje lopen door het vele zand waar je echt niet doorheen kon fietsen. Toen zag ik een steen niet liggen en stootte superhard mijn kleine teen, waarbij mn nagel grotendeels losliet en ik even ging zitten om bij te komen van de pijn, een gekneusde kapotte teen, fijn :(. Leon zei ookal dat ik behoorlijk veel pech heb gehad de afgelopen tijd, zoals jullie ook wel kunnen lezen haha. Maar beter ik dan Leon! Toen kwamen er ineens een groepje katten naast mij die begonnen te vechten met elkaar waarbij er een mij raakte, verdomme! Alsof het nog niet rot genoeg was hadden we nu opnieuw de zorg : rabiës? Ik heb net een week geleden mijn laatste tegenvaccin gehad na die apenkrab, en nu word ik gewoon weer gekrabd door een straatkat, hoe groot is die kans nou... We gingen langs de 'dokter' hier op het eiland, deze snapte nergens wat van en gaf ons ook verkeerde informatie over rabiës, wat wij hem moesten uitleggen, het was er ook erg vies. Ik zag het echt niet zitten om hier mijn vertrouwen te geven, maar als het moest had ik eigenlijk geen keuze. We hebben de hele dag gebeld met Nederlandse artsen en niemand wist hier antwoord op te geven. Een vriendin heeft ook, heel lief, voor me gebeld als second opninion, en uiteindelijk na veel overleg is er gezegd dat ik geen extra vaccin moet, omdat dat andere tegengif nog in mijn lichaam zit. GELUKKIG!!! Weer een zorg minder. We zijn net terug van het eten en liggen nu onder onze klamboe uit te rusten. Mijn teen doet veel pijn en ik kan er niet op staan, zal wel gekneusd zijn. Hopelijk is het over 10 dagen over als we de vulkaan op Lombok willen beklimmen, maar dat zijn latere zorgen. Nu lekker rustigaandoen op dit fijne eiland waar we ons al helemaal thuisvoelen en genieten! Morgen gaan we een snorkeltripje doen naar alle mooie plekjes in de buurt waar we ook schildpadden en octopussen gaan zien, hoe vet! Dankjulliewel voor alle leuke reacties op onze blogs, leuk om te weten dat jullie ze graag lezen.
Tot ons volgende blog!

Bye (dag)!

1. Rianne:
    Hallo
    tara en Leon
    Wat hebben jullie weer veel gedaan en meegemaakt...wat leuk met die schildpadden ..ik heb ook jullie foto s bekeken het waterpark met die glijbanen vond ik ook erg spannend..en nou die straatkat weer...ze moeten jou wel hebben...maar goed dat je nog voldoende antistoffen hebt...jammer dat je je voet zo hebt bezeerd...hopelijk kun je er gauw weer goed op lopen...
    groetjes tot de volgende blog of foto s..
    Rian
  2. Lois:
    Hallo Luitjes,

Hoezo veel pech?!!Alles in drieen zullen we maar zeggen.Dus zal het nu wel afgelopen zijn!!!Foto's lijken wel een sprookje,dus even strand hangen en je teen laten genezen,erg verstandig.Daarna er weer volop tegenaan,leuk deze verhalen en jullie hebben de tijd!Relax en tot een volgende keer.
  3. Paula Hans en lianne:
    2 oktober 2015
    We hebben jullie verhaal weet met veel plezier gelezen. Skype was leuk. Stuur morgen even een videootje van Hansie die heel erg blij was met zijn cadeau x
  4. Gemma:
    5 oktober 2015
    Hoi hoi,

PECHvogel. Maar bij mij is 2 jaar geleden een spuit tegen rabiës gezet en die blijft 10 jaar geldig, weet natuurlijk niet wat jij hebt gekregen maar is wel heel recent. Nu moet je wel ophouden hoor, anders gaan we ons alsnog zorgen maken. Leon, die vrije val glijbaan en de schorpioen...brrr. En schattig de schildpadjes. Ik word jalours op de hangmat, was dit inclusief ontbijt met paddo's? haha. Was weer een leuk verhaal, blijf dit regelmatig doen!
  5. Ron:
    7 oktober 2015
    Hoi Tara & Leon,
    Wat een avonturen hebben jullie al beleefd, zeg!
    Klinkt geweldig mooi, en leuk en soms smerig, maar dat hoort erbij, haha...je schrijft ook erg leuk, Tara! Beeldend en boeiend.
    Wel een pech inderdaad met die dieren en met je teen...blijf voortaan maar uit de buurt van dieren als het even kan, ook al zien ze er leuk uit...(en dus zeker ook uit de buurt van straathonden en -katten.)
    Veel plezier verder, en beterschap!
    En groetjes van Sarina!